Av Andersson - 17 juni 2013 17:49

Sitter på min bakgård. Jo, det är min, för det är här jag bor nu. Imorgon bor jag inte här, o då är det inte min bakgård längre. Har nu surfat slut på det jag orkar surfa på, så  då tar man fram bloggen. Jag vet, jag hatar mig själv. Men att sitta här o skriva med en påse chips i ena handen o en Becks i andra  är ganska trevligt. O lite musik såklart i högtalarna.  O hur jag skriver med en öl i ena o chips i andra handen kan ni ju fundera på........funderat klart.....min slav såklart. Befinner man sig i de här mindre utvecklade länderna så gör man ju som folket runt omkring en....o den här gången skaffa jag mig en slav.

Ok, dax att utvärdera den här resan:

Resans bästa: Jag hitta min colaflaska med Stefan på. Egentligen därför jag är här

Sämsta: Österrikarnas försök att lura på mig öl blandat med sprite, vin mm mm, o jag gick på det varje gång...

Nyktra skratt: Tanten som förklara att det inte gick att komma bort från turisterna i Wien, they are everywhere....(I know that, and I hate you all!!!!!)

Fulla skratt: Kommer jag inte ihåg

Bästa tågresa: När den snygga brunetten satt bredvid mig

Sämsta: För alla andra den till Wien när jag satt där#

#I början tar man ett klädesplagg som inte används, nästa gång luktar man lite på dem o tänker att den luktar inte så illa, o nu på slutet har det blivit. Va fan, den t-shirten funkar, luktar inte överdjävligt.....har dock tvättat en tröja inför flyget imorgon. Får väl se om det hjälper när man nog är tvungen att bära shorts oxå....

Bästa kompis: Molgam

Godaste ölen: Alltid den första

Ok, orkar inte längre. Men jag har en grym tur att jag är så trevlig, för då har jag alltid en trevlig person att prata med. Kan ju tänka mig hur tråkigt många andra  skulle ha det att resa ensam.......

Nu säger ryktet att jag ska ut o jobba snart igen.....lita aldrig på ryktet, det är en helg kvar o med varje helg kommer en chans att vinna miljonerna......Känns som det är min tur till helgen.

Blir ingen bild den här gången heller. Orkar inte ta tag i detta nu. Lär inte vara svårt, men lättare att låta bli. O varför göra ngt idag som jag kan göra ngn anna gång.

Ok, vet att jag kan ha gnällt på Österrike lite ibland. Men det ska jag sluta med. Österrike är bäst. Att alla turister kommer hit är ju inte deras fel. Men man skulle kunna likna turister med myror typ. O hela Wien är en myrstack....djupt djupt.....jag vet. Förstår att det inte är helt lätt att ta till sig dessa ord för alla. Men va fan, det är lika lätta att kliva i en myrstack o inte kliva på en myra som det är att vandra på Wiens gator utan att kliva på en kines (eller liknande, o då menar jag korean, japan mm mm, och då inte enbart för att de är korta). Sån tur är har jag hitta vissa obebodda delar i myrstacken där jag kännt mig som hemma. Men nu känner jag att det är dax att lämna detta ämne. Myror....turister....myrstackar.....Wien....I am lost.

Annars ett suveränt land! Helt klart det bästa lander jag besökt den här ledigheten....Men även i Österrike finns det ju toppar o dalar.......

Jaja, imorgon blir mitt hem åter igen Uppsala. Om jag inte missar planet....går typ grymt tidigt....tror det är 08.30.

Får väl sova på planet.... O jag kan checka in väskan på tågstationen i Wien. Österrike :) Ok, tänker ni, det är ju hur vanligt som helst. Inte för mig som kanske oftast inte flyger med de mest välrenomerade (?) bolagen i världen. Ibland kännse det som man får lämna väskan på planet själv om man vill ha den med. But it takes me where I want to go. O det är allt som spelar ngn roll. Om jag får en GT på planet eller ej kvittar.

Jaja, nu börjar datorn gnälla över att batteriet inte är på topp. Tur att jag är det då. Nu ska jag ut o få mig lite mat. O så måste jag nog lämna innergården. Tydligen har de en restaurang här på hotellet. Har fått lite blickar när jag sitter här med min egna öl o min tröja hängandes på tork o musik på full volym. Fast inte riktigt lika många blickar som jag fick på tåget till Wien. Vet inte om det enbart var för att jag lukta illa eller om det var för att jag verkligen lyckats med håret den dagen......

Vi hörs nästa gång jag har lite tid över o inget annat för mig......eller hörs o hörs. Jag hör inget alls, men det kommer att komma lite mer text här då åtminstone. Tur för er att jag har ett tråkigt liv så att jag kan glädja er alla där ute istället.........(o ni som sitter o läser det här.......jaja, ska inte säga ngt om hur erat liv är....)

/Prinsen (tänkte börja kalla mig det på riktigt nu, så att jag kan köra gratis i bussfilen)

Av Andersson - 14 juni 2013 22:35

Fan, vad jag älskar mat. Har precis varit på den bästa restaurangen under de här 3 veckorna här bland bergen, o helt klart topp 5 i mitt 23 åriga liv. Redan igår tänkte jag ge den högsta betyg, dvs 4 prinsar (lite bättre än 3 michelin (hur det nu stavas) stjärnor). För jag är ju lite bättre (eg ganska mkt). Och igår var det enbart för maten och dess prisvärdhet. Idag dök det även upp en söt servitris, så funderar starkt på att öka min skala till 5, men det går ju inte så får istället ge den 4 starka prinsar. Så nästa år när jag kommer tillbaka så ska jag bo där, och även äta och ladda där. För jag kommer komma tillbaka :(

Ja, det där med att cykla är ju lite jobbigare än vad man kan tro. O för mig var det betydligt jobbigare än vad jag trodde. Var ju en massa berg ivägen vart jag än cykla. Men jag starta dagen riktigt starkt. Gick upp ur sängen utan att snooza en enda gång. Varför snooza när man kan stänga av alarmet på en gång.......bara idioter snoozar. Men gick upp ca 45 min senare, kände mig starkare än någonsin, vilket för min del inte är så svårt. Sen börja problemen. Frukosten var inte som dagen innan. Jag hade gjort upp stora planer på hur jag skulle sno frukosten så att jag skulle ha till lunch oxå. Men de hade bytt frukostvärd, så blev till att improvisera. Lyckades hyfsat, men inte så bra som hoppats. Sen gick jag o hyrde min ”kära” cykeldj...l. De hade typ 2 olika typer att välja på, o ingen passa direkt mig, o inte heller mitt uppdrag. Men vi börja starkt, jag och min cykel. Vi steg fortare än ett flygplan.....sen skulle jag inte vilja vara kvar i det där planet. Hade nog kraschat in i en lyktstolpe, eller snubblat på en grästuva......

Var ju helt säker på att det var lättare att cykla än att gå, o jag hade ju tidigare under veckan bestigit ett berg på 2000 m, så det skulle ju inte vara ngr problem att cykla ca 2600 m. Jag hade fel.........såååååå fel. Hade jag gått hade jag lyckats........ Första 8 km gick fint, men sen började det luta lite mer..... Så förstod ganska snart att jag hade fel, att det här inte skulle bli så lätt som jag trodde. För att göra misslyckandet kort så kom jag upp på typ 2450 m efter ca 28 km cykling. Sen skulle man cykla utför till 1900m innan man igen skulle upp till 2550m. Sån tur va fungera min hjärna bättre än vanligt denna dag o insåg att om jag rullade vidare utför skulle jag vara fast i en dal. Så vände och gled hemåt........ o i detta ögonblick inser jag att jag nog skulle provat bromsarna innan jag seglade uppåt, men de funkade hyfsat, så gled aldrig över ngt stuuuuuuuuuup.

Så även om de flesta anser att dit jag cykla är målet för cyklister så var mitt mål att cykla hela sträckan dvs 48 km. Jag får alltså betyget U. Vilket är lite roligt, då det nog är mitt första någonsin.........ja, ni andra vet nog hur det känns att få ett U.

Roligast hade nog 2 tyskar som jag träffade under vägen. Så om du träffar två tyskar som tycker vi svenskar är de dummaste som finns, då är de dem. Först upptäckte de lite fel på mina växlar (lite pinsamt).....sen börja vi prata lite. O fråga om jag cyklat ner från Sverige.....titta lite konstigt på dem o sa att det finns flyg. O hur har du fått ner cykeln då??? Titta ännu mera konstigt o sa att den hyrde jag i morse. Då fråga de om jag cykla mkt hemma? Titta inte ens på dem då jag svara att cykla lärde jag mig redan som 4 åring.....o att det nu var 1 år sedan jag satt på en cykel, men sånt glömmer man inte. Såg till dem ganska ofta i backen. De satt där med kaffet, lunchen ellen ngt annat i gräset med ett smile på läpparna när jag kom ont slitandes uppför backen. Men de höll god min, och peppade mig på min väg uppför, men misstänker skarpt att de skrattar åt mig nu när de cyklar vidare mot Venedig.....

Så vad ska jag skylla på?? Skulle kunna skylla på cykeln, även på att det inte fanns ett moln på himlen vilket gjorde det väldigt varm (hade lagt på regndäcken). Men får nog mest skylla mig själv, trodde nog att det skulle vara ganska lätt. Dagen innan hade jag stora tankar på att göra samma cyklats även idag, bara för att visa berget att det är jag som bestämmer......den tanken glömdes efter första rycket o krampkänningen i höger vad. Så i år var det du som bestämde berget......men nästa år.....nästa år......... Uppladdningen var inte den bästa. Både när det gäller mat, dryck, packning, cykel och mkt annat. Men vem fan kunde tro att cykling kunder vara jobbigt. Har ju cyklat från Malmö – Uppsala samt Uppsala-Leksand (på 1 dag) i motvind o inte blir man trött, mest uttråkad.....men igår blev jag både och.

Ja, det var nog dem jobbigast jag gjort i mitt liv. Var det då en dum ide? Absolut inte.......iden var briljant, men ibland vinner underdogen, klar underskattning från min sida. För ni som känner mig vet att jag aldrig kommer med en dålig ide.......

Så redan nu har jag bokat in mig på ett hotell nästa år (tog åtminstone visitkort dit). För nästa år ska jag(cykelguden) besegra bergsguden......... Nästa år är det han som kommer skämmas. För jag skäms och besvikelsen är enorm. För er som inte vet det så hatar jag att misslyckas (hur ni nu ska kunna veta det då detta är första gången). Tycker inte om att tävla om tider direkt, men en utmaning som jag accepterat ska jag klara av. Så nu ska jag köpa en cykel......så jag har ngt att träna på i Sverige. Jag säger bara sommaren 2014!!!! Sommaren som Bruckfolket aldrig kommer att glömma. Den dagen då mannen i gult kom tillbaka o besegrade berget.

Det positiva från dagen var:

• det var gratis att cykla upp (billosers samt motorcykellosers fick betal 20-30 Euro (fast fick då kanske uppleva hela vägen........shit the same)

• fantastiska vyer (och jag hade gott om tid att ta bilder......)

• jag fick behålla den gula ledartröjan.....den var ju min

Det negativa:

• grymt jobbigt

• man fick en fantstisk gyllenbrun färg på armar och ansikte, framförallt armarna, men kanske inte resten av kroppen. Så nu ser man ut som en kontorsnisse som varit på ”konferens”

• en djävla massa annat

Nä, nu slipper ni bloggen på ngn dag. Imorgon drar jag vidare till Wien o tar mig ett glas............rött!

Om ngn vill hänga med upp bland bergen sommaren 2014 tas anmälningar emot nu. Skulle även tycka det var skitkul om ngn ville vara min servicebil. Typ åka (ibland stå sill o ibland backa) bakom mig o serva mig med vatten, mat samt hur nästa kurva ser ut. För i mitt tempo nästa år har man inte råd att göra ngr felsvängar.

Fick förresten uppleva ngt nytt igår. När man cyklar behöver man typ en hastighet för att inte ramla omkull. Och ibland så kan man hålla en hastighet, men ökar man lite kommer krampen, mjölksyran mm mm Kan säga att det inte är lätt att cykla då den hastigheten är lägre än den första......

Åter igen säger jag bara sommaren 2014, revanschlustan har redan kommit. Nä, de här 364 dagarna till nästa lopp blir det bara vatten och pasta, ev kanske en cola zero...... Vilken bra ide, den ska vi fira......

Tycker även att doping inom cykelsporten borde vara obligatorisk.....fan, annars är det ju misshandel. Lance Armstrong är min idol, tillsammans med resten av cyklisterna, för, ja, ni är ju alla dopade. Vissa åker fast o andra inte. Tillåt doping inom cykelsporten. Har aldrig provat en etapp i tour de france o andra bergstourer. Men är de som detta 90 gradiga berg så är jag glad att jag aldrig börja med cykel, trots min talang. Men lycka till att vinn en tour utan att vara dopad. Att folk springer maror på 2h 10min förstår jag, att folk åker vasalopp på 3h 30 min förstår jag, att folk simmar skitsnabbt förstår jag, att folk hoppar 2.45m i höjd förstår jag, att de kastar 90 m i spjut förstår jag, att Mats Mats Rubarth dominerade sin vänsterkanst förstår jag (han var ju bäst), men hur ngn kan ta sig uppför ett liknande berg förstår jag inte. Lance, kom över på en kaffe när som. Vi kan dela med oss av våra erfarenheter. You are my hero!

Men som jag sa så blir det nu en öl i vin imorgon. Till nästa gång önskar jag er alla en riktigt härlig

stunde (oj, har nog varit för mkt i österrike nu......)

Ps. Undrar hur mkt sir alexandersson fick betala för att möta AIK, de moraliska vinnarna av champions league 1999! Kommer jag att gå? Nej, vill jag se världens bästa spela kan jag se dem mot typ halmstad, norrköping eller annat liknande, när det kostar 200kr, och inte mot ett dynggäng från en håla i england, då det förmodligen kommer kosta 200 kr att ….......(kom inte på ngt)

Njut!!

Av Andersson - 12 juni 2013 23:13

10 timmar kvar till starten....ca. Beror ju på om jag känner för att gå upp när klockan ringer samt om det regnar eller inte. Men allt tyder på strålande sol och en härlig tur. Men måste redan nu säga att jag är besviken. Grossglockner är 3798 m högt (som nog alla vet....eller åtminstone borde veta, själv har jag alltid vetat det....)! Så jag hade då räknat med en 48 km lång uppförsbacke till typ toppen. Ok, toppen kanske kan bli svårt att nå med väg, men åtminstone en bra bit över 3000 meter. Men icke. Österrikiska turistnäringen har lurat en stackars svenska turist. Kommer endast att få komma ca 2600 m upp över havet. Och högsta punkten når jag efter ca halva sträckan. Sen är det bara värsta pensionärssträckan......med ngn uppförsbacke o nedförsbacke över en kulle eller så. Funderade ett tag på att hoppa av, men inser att då skulle alla tro att jag gjorde det av andra anledningar, samt att det inte finns så jättemkt att göra här i området o jag har bokat ngn natt till på mitt riktigt trevliga pensionat/hotell eller kalla det vad ni vill. Så, might as well go up there. Men nu känns det mest som en söndagsutflykt......eller ngt i den stilen.

Uppladdningen har dock varit riktigt bra. Hoppade över cyklingen idag, ville inte slita på cykelmusklerna i onödan. Men jag kollade upp var jag kan fixa en cykel, har dock inte kollat om jag har ngr cykelmuskler. Så det blev en liten promenad här och var. Skulle bara bli här, men om man gör en karta där det ser ut som att en cykelled är ett vattendrag, då hamnar man inte alltid där man vill...... Blått är vatten!!!!! Ville som sagt inte slita ut mina (ev.) cykelmuskler. För ibland lär även Stefan av sina misstag. För ett tag sedan skulle han få sällskap uppför en backe på en onsdag, och det var typ måndag. Så då tänkte Stefan att han under måndagen och tisdagen kunde kolla vilket av bergena som har bäst vandring. Så på måndag hoppade han upp på ena, och på tisdag näsa. Så när onsdagen kom mådde vissa muskler lite sämre.....men sån tur va blev onsdagens tur inställd. Så för att inte göra om det misstaget lät han cykeln vara ifred idag och lät vandringsmusklerna jobba, för imorgon får de vila. Och nu på kvällen har det blivit lagom många öl, så går något fel är det inte pga uppladdningen. Utan kommer då skylla på cykeln. Har även kollat om man kan cykla fel, och det ska inte vara möjligt enligt turistinfon......men de kanske lurar en stackars turist igen.

(O nu sätter ni på turistens klagan o lyssnar på den innan ni sedan fortsätter att läsa)

Nä, nu får det räcka. Dax o gå ut o ladda upp det här.

Kom ju på att jag glömde det som faktiskt irriterar mig när det gäller perfekt. Och det är såklart inom fotbollen. Tydligen klarar inte svenska spelare av en grästuva längre, utan nu ska det vara konstgräs överallt. Det får inte finnas en jordfläck, en grästuva, en straffpunkt som är utsliten eller ngt. För allt ska vara perfekt, och då lägger vi in konstgräs. Men på konstgräs spelas inte fotboll, fotboll spelas på gräs. Nä, kasta ut lagen som inte har gräs på sina hemmaarenor. Kan man som Elfsborg lägga 8 miljoner (enligt osäkra källor) på en spelare borde man ha råd att köpa lite gräsfrön oxå samt anställa en kille som vattnar ibland. Fast nu ligger det ju på västkusten typ.....så ngn som drar över en presenning ibland. O i norrköping går det tydligen fint med gräs när dam EM spelas....så varför inte annars (tänkte göra en jämförelse mellan damfotboll o norrköping här, men vill inte uppröra mina kvinnliga läsare). Kan ha lite förstående för Sundsvall o lag ännu mera norröver. Där är det ju vinter typ 11 månader om året. Tacka vet jag basketen, där de hota med att kasta ut Uppsala om de inte la in trägolv. Så ngt sådant borde svff göra. Ge dem 1,5 år på sig att fixa gräs eller kasta ner dem ngn division. Vill jag se folk springa på en plastmatta kollar jag på innebandy. Och det där är det jag irriterar mig på här i livet........borde kanske läsa annat än sportsidorna........ Men jag gillar den rosa färgen.

O skulle det gå för fort (på väg upp eller ner) så att jag missar en kurva så får ni gärna komma och hälsa på mig på mig på sjukan. Ta med sportbladet......o lite godis i stora mängder. För helt bergsäker på att det kommer gå bra är jag inte....men det gör det bergis. Tack o hej.

Av Andersson - 12 juni 2013 09:14

Jaha, dax igen. Ytterligare ngn dag till ända. Om jag minns rätt så var jag på väg till Zell am See senast jag skrev. Eller typ dagen innan. Jag kom dit. Behövde bara säga vem jag var så fixa österrikiska tågpersonalen detta (En gitarr och Catch the moon). Blev lite byten, men utan problem tog jag mig dit. Vackert är ordet jag beskriver detta ställe med. Nu har jag på ngt sätt hamnat i Mynchen (orkar inte ta reda på hur jag ska skriva det tyska y:et). O hur jag hamna här är en lång historia, så den vill jag inte tråka ut er med, så den kommer i mina memoarer istället. Vill ju försöka få allt så kortfattat som möjligt här, utan en massa långa historier utan ngt vettigt att komma med..... Så idag har jag haft en dag här. Bor på typ Kumla (man får vad man betalar för), det är såhär jag tänker mig ett svenskt fängelse. Dock inga galler för fönstren (även om jag nog inte haft ngt emot det), samt att det är jag som låser ute folk. Men så var det oxå billigast i Mynchen, och centralt. Inte bara dåligt dock, strippklubbarna har man även direkt utanför entren. Det bästa med hotellet är nog skylten utanför, på den såg det ganksa mysigt ut, men det intrycket försvann snabbt. Men skulle bara vila upp mig här en dag, imorgon tar jag buss, tåg, buss, tåg, buss, promenad, tåg, och buss till Österrike igen. För nu börjar uppladdningen. Har läst in mig på Grossglockner road. Vet var det är bäst att rycka (ifall det är fler cyklister ute). Vet åtminstone var vägen börjar, o sen är det nog bara att kolla uppåt. Tyvärr kolla jag även in en beskrivning av vägen. Jag hade ju en liten tanke att det skulle nog kunna vara ganska lugnt, men nu börjar jag tvivla lite, absolut bara lite. Orden som användes var som bäst demanding (typ 1 ggn), annarst tyckte jag det vimla av orden extremly demanding. Men på torsdag smäller det. Ska vara plussgrader där uppe då, och strålande sol. Så imorgon blir det en lätt joggingtur för att bli av med den sista promillen, onsdag tänkte jag göra en liten cykeltur. Hitta en cykel som verkar bra, o försöka komma på hur man gör (tror det var ett år sedan jag cykla senast). Nog för jag ganska ofta är ute och cyklar, men oftast utan cykel.....

Sen på torsdag så packar jag solglasögonen och en öl o beger mig uppåt.......Borde ju inte ta mer än 3-4 timmar att ta sig upp och ner så ngn matsäck ska inte behövas, där kan jag nog spara ngr minuter, det räcker ju med att man väger 75kg själv. Känner mig riktigt stark... Självklart blir det en gul tröja, så folk förstår att jag leder!

Regnet är borta nu åtminstone. Inte från vägar och räls, men kommer nästan inget från luften. Så tror tom att man kan ha fått lite färg på vandringarna (eller löpturerna uppför bergen som nog många skulle kalla det). Går riktigt fort uppför. I Zell am See blev jag känd som The Swedish Mountain Goat...

Nu sitter jag på tåget mot Bruck-Fusch eller ngt sådant. Tror jag är i tyskland fortfarande, men misstänker att den väntande gränspolisen kommer strormandes snart. O där såg jag en skylt med österrike på, så nu är jag nog där.

Natten i fängelsehålan gick fint. Vet att det finns folk som är imponerade över mina hotellval ibland, och det där var verkligen vad man skulle kunna säga var ett ”hotell”. Är bara glad att det inte var ngt som rörde sig på ”hotell”rummet. Still......you get what you pay for.

Är en fin dag annars. Såg att Hammarby tappa en 2-0 ledning till 2-2. Känns lite extra skönt när de förlorar poäng på ett sådant sätt.

Sitter som sagt på ett tåg nu och har det skönt. Igår hitta jag en perfekt resaturang. Inte en turist i närheten. Inte ett engelskt ord på menyn, det är så det ska vara. Man har inte en aning om vad man beställer, eller lite visste jag ju, för ngt tyskt ord känner man ju faktiskt till. Men mkt blir en överraskning. Lite halvtaskigt ställe med mycket karaktär. Det är där man får den bästa och mest prisvärda maten. Gillar inte det där perfekta som ska vara hela tiden. Bättre med ställen med karaktär. Lite halvflummig service. Inte de vita dukarna, de perfekta stolarna, de mkt stiliga glasen, den fantastiskt fina servetten, serveringsfolk som inte kan le (eller ett stort påklistrat), allt ser så fint ut......men säger inte ett dugg. Men nuför tiden ska ju allt vara perfekt. Se bara på musiken. Man ska ha det perfekta ljudet, artisterna törs knappt ens sjunga live längre ifall deras röst inte är på topp för dagen. Då är det bättre att mima. Musik ska inte vara perfekt heller. Framförallt inte rock. Därför saknar jag nu min LP spelare......a lot. Sen finns det ju så mkt annats som ska vara perekt. Tex så ska man ha en ny telefon när det kommer.....inredning...kläder....... Ingenting räcker med att det fungerar, allt ska vara så perfekt. Sen finns ju mkt som är betydligt bekvämare om det är bättre, o då är jag med i det hela. Så jag vill inte helt o hållet gå tillbaka i tiden.... O nu när ni läser det här förstår jag att ni har en fråga. Om jag inte gillar saker som är perfekta, hur jag då står ut med mig själv?? Det är knappt.....Men strunt i det där nu.

Nu ligger jag helt plötsligt i sängen på mitt lilla hotell. Dax att släcka lampan o somna in och börja den mental uppladdningen. Jag kan cykla.......fort.

Förstår att det är många som undrar hur det ska gå på torsdag. Så jag ska försöka komma med en liten kortare rapport imorgon oxå. Kan säga att om det känns som det gjorde under dagens löptur........då blir det en jobbig dag.

God natt boys and girls and the rest of you.

Ps. Wifi:n når inte in på rummet. Så därför kommet detta inte att skickas nu. Vill inte ut och göra grannarna avundsjuka med denna vältränade kropp. Utan kommer publiceras onsdag morgon. Men se till att komma till jobbet nu folk. Lovar att mitt inlägg finns kvar även till 10 fikat, eller efter första golfturen (för er med ”kontorsjobb”).

Av Andersson - 2 juni 2013 21:25

Oj oj oj. Har kommit fram till att jag måste börja skriva på den här fantastiskt fina sidan (blogga) lite oftare. Känner att jag måste återfinna förtroendet för mina fans där ute i världen. Så det är inte för att jag har tråkigt som jag skriver här, utan för att jag vill....jag har bokat in i min kalender. Mellan 22-22-30 ska jag skriva för mina beundrare. Sen att jag sitter i en by, regnet öser ner, o när jag tog en promenad på byn så fanns det inte en endaste liten person i närheten, vare sig Österrikare, Kines eller Korean. Det har inget med detta att göra, utan jag gör det för DIN skull.

Vad jag skrivit i mina (läs mitt) tidigare inlägg har jag ingen större koll på. Men har för mig att jag sa ngt om en bild...den kommer inte. Allt med bilder gör mig deprimerad....min kamera på mobilen har gått sönder. Så redan nu kommer jag med dagens första tips. Om ni tar alla tips jag ger er och lever efter dessa så kommer det gå bra för er här  i livet. Så dagens första tips (kan även bli dagens sista, ingen vet förrän jag slutat skriva). När man vandrar i regn är det bra med regnskydd på ryggsäcken man har med sig. Av den enkla anledningen att annars blir ryggsäcken blöt och även sakerna i ryggsäcken. Jo, jag hade ett skydd för ryggsäcken. Men vad många kanske inte tänker på är att om det blir blött innanför skyddet så stannar vattnet kvar där och man har en liten sjö i botten av regnskyddet. Så dagens tips är att håll torrt innanför. Tar man sen en mobil och lägger den i botten av väskan, för man kanske tänkte som så att där blir det ju blött sist.....ifall regnskyddet inte är så bra.Tanken var bra, men har man då ett regnskydd av bra kvalitet kan det bli som så att telefonen får ta sig ett litet bad, och tydligen klarar inte kameran av detta. Och vad värre är är att appen "mirror" inte heller fungerar efter detta. Så nu kan jag inte längre se mig i spegeln när jag vaknar på morgonen, utan måste kliva upp ur sängen innan.

Vad har hänt sen senast.....lite svårt att svara på då jag inte riktigt kommer ihåg när senast var. Men jag har bestigit ett berg. Enligt en Österrikare jag pratade med så var det världens 3e högsta, efter M.E och K2. O min tyska är felfri, så inga missförstånd kan finnas. Min tyska är tom så pass bra att folk jag pratar med inte ens tycker jag behöver träna ngt,utan de ser istället ett tillfälle för dem att träna på sin engelska. Om jag ska utvärdera min tyska själv så är det ju världsklass, kanske att jag har lite av en sydtysk dialekt, har ju varit en del i Berlin. Men riktigt bra är jag, har gjort mig förstådd varje samtal...... Men ett språkgeni har man ju alltid varit. Undrar vilket språk man ska lära sig nu. Svenksa, engelska, tyska, norska, danska är ju flytande. Ja, här ner i Österrike flyter ju allt..... Men jag tog som sagt berget på rekordtid. Typ 2,5 timmar från basecamp upp till toppen. Inget som rekomenderas för er otränade.....utan jag kan svara för alla otränade att det känns i benen. Men utsikten var magnefik, dock inte när jag var där, för då yrde snön och det var dimma och jag såg inte ett skit. Men jag använde fantasin och tänkte att det nog var väldigt vackert. Precis samma fantasi som när jag tittar i min icke fungerande app varje morgon....

Tror jag berätta om att vi har haft en regnskur här nere sen jag kom......och vi har fortfarande bara haft en regnskur.......4e dygnet! Tydligen kaos här i landet. Vägar är avstängda, och det har kommit 2 månaders nederbörd på 4 dagar. Och för er som undrar så är jag kvar i Österrike och inte på västkusten. Blir nog kvar ett tag oxå. Även om jag precis fick höra att det går att ta sig tillbaka till Salzburg.............so Salzburgh here I come. Tydligen svårare att ta sig därifrån, so Salzburg there I stay.  Men men, det löser sig. Skulle jag bli kvar här ngn månad går det ingen nöd på mig. För här är allt på topp,och snart sitter V75an,och igår drog jag in 21kr på styrktipset, och sköter sig nu bara USA och England så kommer det in ytterligare pengar på kontot, lutar tom åt 3 siffrigt,  så pengar finns det gott om. Dock lite besviken att det inte fanns ngn Ringes i väskan när jag satt där på toppen. Min packare hade inte lyckats till 100 %. Så nu finns det en öppning till att packa och bära mina väskor. Kan bjuda på gratis lunch...ibland.

Ska till Zell am see på tisdag. Tydligen det värst drabbade området. Alla vägar dit (och från) är avstängda. Både bil och tåg. Har dock med mig badbyxorna, så kanske blir till att leta fram dem ur väskan. Men solen är på g.....o jag har bokat hotell där nere. Så jag litar på att jag tar mig dit på ngt sätt. Hotellet struntar jag väl egentligen i, men jag vill dock ha min gratis frukost!

Som ni märker så skiner jag ikapp med solen. Har även använt min AIK termos. O den kan bära sina AIK emblem med stolthet även i år. Precis som AIKs backlinje släpper den inte igenom mkt och serverar med värme.

Nä, nu är min bloggtid över för denna gång. 30 min försvinner snabbt när man har roligt och de tar slut även efter ett tag när man sitter här och skriver.

Men först måste jag gnälla lite på svenska fotbollsfansen. När vi möter Argentina och England i träningslandskamper, så vallfärdar folk till arenan.....för att se en sömnig Messi och en gammal Rooney typ. Men när det gäller, alltså Färöarna, då stannar folk hemma. Nu förstår jag varför All star matcher säljs ut. Eller nä, jag förstår inte. Idrott ska gälla ngt (om det inte är beachvolly damer) för att vara roligt. Så nu får ni 2 alternativ. 1. Sluta att gå helt och hållet 2. Gå på både och. Nu vet ni!!

Ps. Anledningen till att Rubriken var Why does it hurt var för att jag tänkte svara på Darins fråga varför det gör ont när det regnar. Men det får vänta. Dök upp så många andra intressanta ämnen i mitt huvud när jag satte mig här, så det hanns inte med. För kl 22.30-23.08 står det läsning av bra bok på schemat.

Men det är som så att blåser det samtidigt så kommer regndropparna med en väldans fart mot ansiktet och då gör det ont...... (snacka om att jag band ihop rubriken och avslutningen fint). Är det ngn som vill anställa mig som frilansande journalist så är det bara att höra av er.

Av Andersson - 30 maj 2013 23:54

Då var det dax igen. Tänkte det var på tiden för mig att börja berätta om mina fantastiska upplevelser. Vet att det är många som har saknat mina ord, och du som inte gjort det behöver ju inte läsa denna fantastiska text. Den här bloggen har såklart ett syfte. Vad syftet är kommer jag att återkomma till senare i den här härliga textremsan. Idag är det typ fredag morgon, grymt tidig fredag morgon. Var inte många minuter sen klockan slog om från torsdag till fredag. Just nu befinner jag mig i Österrike. Dvs mitt hem är här för tillfället. Ett helt fantastiskt land.......som blivit ännu mer fantastiskt sen jag kom hit. Var jag är vill jag inte berätta, känns inte helt säkert. O ska jag vara helt ärlig så har jag inte heller helt lärt mig vad namnet på byn är. Men typ Salzburg. Vad jag gör här lär ni inte få läsa här, visst lite, men långt ifrån allt. O vad vill jag säga med det, jo att det sker saker som inte publiseras på facebook.........och ändå har det skett (helt fantastiskt). Vädret är underbart här nere, har haft EN regnskur på hela dagen. Den börja kl 09.00 (förmodligen tidigare, men det var då jag gick upp) och sen har den fortsatt hela dagen. Men vad spelar det för roll......... Har fått skratta åt kineser o japaner (kan ha varit koreaner oxå) med deras paraplyer. Vad jag gör i Österrike!?? Det bara blev så. De ringde mig och jag åkte iväg. Men det är här jag ska spendera mina lediga dagar innan nästa fantastiska pass på östersjöns stolthet kallar. Ok, jag har ett mål med min resa. Det är det målet som jag lägger upp hela min tid här runt. Jag ska cykla uppför och nedför Grossglockner road. Varför? Jo för att det i en reseguide stod att om man var superfit kunde man även cykla uppför denna backe. O direkt bestämde jag mig för att motbevisa dem. Jag ska bevisa att även den som är typ 50% fit och 50% stupid oxå kan göra det. Så det är mitt mål med hela resan. En cykeltur på 48 km med en lutning på 9 grader i snitt. Hur svårt kan det vara för en som är van att cykla till Leksand i motvind. Misstänker starkt att det är Amerikaner som skrivit den reseguiden och att allt som typ krävs för att klara av det är en cykel. Men jag tar inte lätt på uppgiften, jag är väl förberedd. Jag vet att det kommer att gå uppför......o det är nog allt jag vet. Tänkte inom de närmsta dagarna även ta reda på var Grossglockner ligger. O när det är gjort ska jag även försöka ta reda på om det inte är svinkallt där uppe. Men lite kyla ska inte stoppa mig, jag har faktiskt en mössa med mig. El capitano tänker på allt. Så det är mitt mål, och all tid går åt till förberedelser. Idag har jag tex käkat pasta, och efter det sprungit en bit. O jag glömde inte att fylla på vätskedepån när jag kom hem. Blev en öl eller två.......... Och självklart kör jag varannan vatten! Först en riktig öl och sen en hof.

Ok, dax att presentera varför min fantastiska blogg åter finns att läsa. Först och främst var det ju många som saknat mina vackra ord  på skärmen. Sen var det även som så att jag gärna delar med mig av min kunskap (därför det ibland blir ganska långa texter). Sen tänkte jag det var bra om jag skrev om mitt liv utomlands så att när jag väl kommer till Sverige så kan jag få ligga i min hängmatta o läsa min bok utan att behöva svara på en massa frågor om hur allt varit. Just ja, tänkte även göra lite reklam för mina framtida resor, så att ifall ngn känner för att hälsa på mig, eller om just du tänkt att det här vore ju skoj, så kanske vi kan göra ngt tillsammans. Ok, jag lär ju inte känna för att spendera 4 veckor med dig, men vi kanske kan ses ngn dag eller så (eller lite längre om du är en trevlig person).

Som ni märker så kommer inte den här bloggen heller att vara speciellt informativ. Vill man lära sig en massa så kan man läsa offiside istället. För här kommer inte eran kunskapsniva att öka speciellt mkt. Det jag har lärt mig efte typ 4 dagar här nere kommer jag nu att presentera. Jag gillar gamla borgar, och liknande. O i Salzburg finns det en grym byggnad uppe på en "kulle". Självklart tog jag mig en promenad dit, och på ngt sätt blev jag inträngd i en kö som ledde till en guidad tur. Det positiva var att turen bara varade i 30 min, det negativa var att det var en massa snack hela tiden. Man fick en personlig radio att lyssna till, o ganska snart så berätta de att Salzburg för länge sedan var beroende av salt, tror man sålde det typ. Så det var så orten fick sitt namn. Efter denna story kom en massa om prat om oviktiga personer o byggnader, så jag sluta lyssna. Tyckte det räckte med att jag fick veta varför det heter Salzburg.

Men som sagt, all min tid lägger jag åt förberedelser för att bestiga Grossglockner......Imorgon tänkte jag tex träna på att ta mig nerför ett berg. För att förklara för er som inte har alla alpgetter hemma så är det ju som så att har man tagit sig upp så bör man ta sig ner. Så jag kommer alltså cykla 10 mil den dagen (5 upp och 5 ner). Så imorgon ska jag inrikta träningen på att ta mig ner. Blir nog en linbana upp och sen en promenad ner. Ska jag vara ärlig tror jag nerfarten är den jobbigaste. Hålla koncentrationen uppe i 50 km utan att missa en sväng och fara utför ett stuuuuuuuup. Så kommer nog även i fortsättningen lägga fokus just på nerfarten......

Såg att AIK spöa peking.....idag igen. Jaja, ett blivande superettanlag ska man väl vinna över utan probelm.

Och som vanligt så får man läsa det jag skriver med lite självdistans. Allt jag säger stämmer inte. Vissa saker är dock helt sanna. Vilka saker som är sanna och vilka som är lite överdrivna får man avgöra själv. Ni som känner mig har nog lättare än andra (fast ni borde ju känna mig allihop då vi är kompisar på facebook.....) Men ett tips är att läsa mellan raderna.

raderna raderna raderna raderna raderna raderna raderna raderna raderna raderna raderna raderna raderna

Stefan är bäst Stefan är bäst Stefan är bäst Stefan är bäst Stefan är bäst Stefan är bäst Stefan är bäst

Om de här blogginlägget (hatar egentligen namnet blogg) blir ok så kanske det även dyker upp en bild i nästa. Men jag loooovar intet. O glöm inte att jag startade bloggandet med mitt veckobrev för ngt år sedan. Jag var först!

Nu är jag bara bäst!

Jag gör inte många knop, men ni, ni sliter för att bli som jag......