Alla inlägg den 14 juni 2013

Av Andersson - 14 juni 2013 22:35

Fan, vad jag älskar mat. Har precis varit på den bästa restaurangen under de här 3 veckorna här bland bergen, o helt klart topp 5 i mitt 23 åriga liv. Redan igår tänkte jag ge den högsta betyg, dvs 4 prinsar (lite bättre än 3 michelin (hur det nu stavas) stjärnor). För jag är ju lite bättre (eg ganska mkt). Och igår var det enbart för maten och dess prisvärdhet. Idag dök det även upp en söt servitris, så funderar starkt på att öka min skala till 5, men det går ju inte så får istället ge den 4 starka prinsar. Så nästa år när jag kommer tillbaka så ska jag bo där, och även äta och ladda där. För jag kommer komma tillbaka :(


Ja, det där med att cykla är ju lite jobbigare än vad man kan tro. O för mig var det betydligt jobbigare än vad jag trodde. Var ju en massa berg ivägen vart jag än cykla. Men jag starta dagen riktigt starkt. Gick upp ur sängen utan att snooza en enda gång. Varför snooza när man kan stänga av alarmet på en gång.......bara idioter snoozar. Men gick upp ca 45 min senare, kände mig starkare än någonsin, vilket för min del inte är så svårt. Sen börja problemen. Frukosten var inte som dagen innan. Jag hade gjort upp stora planer på hur jag skulle sno frukosten så att jag skulle ha till lunch oxå. Men de hade bytt frukostvärd, så blev till att improvisera. Lyckades hyfsat, men inte så bra som hoppats. Sen gick jag o hyrde min ”kära” cykeldj...l. De hade typ 2 olika typer att välja på, o ingen passa direkt mig, o inte heller mitt uppdrag. Men vi börja starkt, jag och min cykel. Vi steg fortare än ett flygplan.....sen skulle jag inte vilja vara kvar i det där planet. Hade nog kraschat in i en lyktstolpe, eller snubblat på en grästuva......


Var ju helt säker på att det var lättare att cykla än att gå, o jag hade ju tidigare under veckan bestigit ett berg på 2000 m, så det skulle ju inte vara ngr problem att cykla ca 2600 m. Jag hade fel.........såååååå fel. Hade jag gått hade jag lyckats........ Första 8 km gick fint, men sen började det luta lite mer..... Så förstod ganska snart att jag hade fel, att det här inte skulle bli så lätt som jag trodde. För att göra misslyckandet kort så kom jag upp på typ 2450 m efter ca 28 km cykling. Sen skulle man cykla utför till 1900m innan man igen skulle upp till 2550m. Sån tur va fungera min hjärna bättre än vanligt denna dag o insåg att om jag rullade vidare utför skulle jag vara fast i en dal. Så vände och gled hemåt........ o i detta ögonblick inser jag att jag nog skulle provat bromsarna innan jag seglade uppåt, men de funkade hyfsat, så gled aldrig över ngt stuuuuuuuuuup.


Så även om de flesta anser att dit jag cykla är målet för cyklister så var mitt mål att cykla hela sträckan dvs 48 km. Jag får alltså betyget U. Vilket är lite roligt, då det nog är mitt första någonsin.........ja, ni andra vet nog hur det känns att få ett U.


Roligast hade nog 2 tyskar som jag träffade under vägen. Så om du träffar två tyskar som tycker vi svenskar är de dummaste som finns, då är de dem. Först upptäckte de lite fel på mina växlar (lite pinsamt).....sen börja vi prata lite. O fråga om jag cyklat ner från Sverige.....titta lite konstigt på dem o sa att det finns flyg. O hur har du fått ner cykeln då??? Titta ännu mera konstigt o sa att den hyrde jag i morse. Då fråga de om jag cykla mkt hemma? Titta inte ens på dem då jag svara att cykla lärde jag mig redan som 4 åring.....o att det nu var 1 år sedan jag satt på en cykel, men sånt glömmer man inte. Såg till dem ganska ofta i backen. De satt där med kaffet, lunchen ellen ngt annat i gräset med ett smile på läpparna när jag kom ont slitandes uppför backen. Men de höll god min, och peppade mig på min väg uppför, men misstänker skarpt att de skrattar åt mig nu när de cyklar vidare mot Venedig.....


Så vad ska jag skylla på?? Skulle kunna skylla på cykeln, även på att det inte fanns ett moln på himlen vilket gjorde det väldigt varm (hade lagt på regndäcken). Men får nog mest skylla mig själv, trodde nog att det skulle vara ganska lätt. Dagen innan hade jag stora tankar på att göra samma cyklats även idag, bara för att visa berget att det är jag som bestämmer......den tanken glömdes efter första rycket o krampkänningen i höger vad. Så i år var det du som bestämde berget......men nästa år.....nästa år......... Uppladdningen var inte den bästa. Både när det gäller mat, dryck, packning, cykel och mkt annat. Men vem fan kunde tro att cykling kunder vara jobbigt. Har ju cyklat från Malmö – Uppsala samt Uppsala-Leksand (på 1 dag) i motvind o inte blir man trött, mest uttråkad.....men igår blev jag både och.


Ja, det var nog dem jobbigast jag gjort i mitt liv. Var det då en dum ide? Absolut inte.......iden var briljant, men ibland vinner underdogen, klar underskattning från min sida. För ni som känner mig vet att jag aldrig kommer med en dålig ide.......


Så redan nu har jag bokat in mig på ett hotell nästa år (tog åtminstone visitkort dit). För nästa år ska jag(cykelguden) besegra bergsguden......... Nästa år är det han som kommer skämmas. För jag skäms och besvikelsen är enorm. För er som inte vet det så hatar jag att misslyckas (hur ni nu ska kunna veta det då detta är första gången). Tycker inte om att tävla om tider direkt, men en utmaning som jag accepterat ska jag klara av. Så nu ska jag köpa en cykel......så jag har ngt att träna på i Sverige. Jag säger bara sommaren 2014!!!! Sommaren som Bruckfolket aldrig kommer att glömma. Den dagen då mannen i gult kom tillbaka o besegrade berget.


Det positiva från dagen var:


  • det var gratis att cykla upp (billosers samt motorcykellosers fick betal 20-30 Euro (fast fick då kanske uppleva hela vägen........shit the same)

  • fantastiska vyer (och jag hade gott om tid att ta bilder......)

  • jag fick behålla den gula ledartröjan.....den var ju min


Det negativa:


  • grymt jobbigt

  • man fick en fantstisk gyllenbrun färg på armar och ansikte, framförallt armarna, men kanske inte resten av kroppen. Så nu ser man ut som en kontorsnisse som varit på ”konferens”

  • en djävla massa annat


Nä, nu slipper ni bloggen på ngn dag. Imorgon drar jag vidare till Wien o tar mig ett glas............rött!


Om ngn vill hänga med upp bland bergen sommaren 2014 tas anmälningar emot nu. Skulle även tycka det var skitkul om ngn ville vara min servicebil. Typ åka (ibland stå sill o ibland backa) bakom mig o serva mig med vatten, mat samt hur nästa kurva ser ut. För i mitt tempo nästa år har man inte råd att göra ngr felsvängar.


Fick förresten uppleva ngt nytt igår. När man cyklar behöver man typ en hastighet för att inte ramla omkull. Och ibland så kan man hålla en hastighet, men ökar man lite kommer krampen, mjölksyran mm mm Kan säga att det inte är lätt att cykla då den hastigheten är lägre än den första......


Åter igen säger jag bara sommaren 2014, revanschlustan har redan kommit. Nä, de här 364 dagarna till nästa lopp blir det bara vatten och pasta, ev kanske en cola zero...... Vilken bra ide, den ska vi fira......


Tycker även att doping inom cykelsporten borde vara obligatorisk.....fan, annars är det ju misshandel. Lance Armstrong är min idol, tillsammans med resten av cyklisterna, för, ja, ni är ju alla dopade. Vissa åker fast o andra inte. Tillåt doping inom cykelsporten. Har aldrig provat en etapp i tour de france o andra bergstourer. Men är de som detta 90 gradiga berg så är jag glad att jag aldrig börja med cykel, trots min talang. Men lycka till att vinn en tour utan att vara dopad. Att folk springer maror på 2h 10min förstår jag, att folk åker vasalopp på 3h 30 min förstår jag, att folk simmar skitsnabbt förstår jag, att folk hoppar 2.45m i höjd förstår jag, att de kastar 90 m i spjut förstår jag, att Mats Mats Rubarth dominerade sin vänsterkanst förstår jag (han var ju bäst), men hur ngn kan ta sig uppför ett liknande berg förstår jag inte. Lance, kom över på en kaffe när som. Vi kan dela med oss av våra erfarenheter. You are my hero!


Men som jag sa så blir det nu en öl i vin imorgon. Till nästa gång önskar jag er alla en riktigt härlig

stunde (oj, har nog varit för mkt i österrike nu......)


Ps. Undrar hur mkt sir alexandersson fick betala för att möta AIK, de moraliska vinnarna av champions league 1999! Kommer jag att gå? Nej, vill jag se världens bästa spela kan jag se dem mot typ halmstad, norrköping eller annat liknande, när det kostar 200kr, och inte mot ett dynggäng från en håla i england, då det förmodligen kommer kosta 200 kr att ….......(kom inte på ngt)


Njut!!



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Jag gör inte många knop, men ni, ni sliter för att bli som jag......

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards